29/5

Nu har vi varit i 延吉 [yanji], 图们 [tumen] och 混春 [hunchun]. Alla i ett område som kallas 延边 [yanbian], som är ett minoritetsområde för 朝鲜族 [chaoxian zu], nordkoreanska minoriteten i Kina alltså.

 

Det va spännande! Vi började med att åka från Youyi runt kl 19 på fredagen. För att ta nattåget till Yanji. Kom fram till Yanji runt 7 på morgonen, staden där alla skyltar är på Koreanska och Kinesiska. Där åt vi frukost för att sedan ta oss vidare till Tumen. Där fick vi se Nordkorea och ”Vänskapsbron” mellan Nordkorea och Kina. Vi gick på museum som handlade om Nordkoreanska minoriteten i Kina, deras kultur, kläder osv. Det mesta verkade vara samma som Sydkorea enligt mig. Där såg vi även på en uppvisning med sång och dans och trummande, allt enligt den Nordkoreanska minoritetens kultur.

 

Vi åkte vidare med buss till Hunchun. Staden där alla skyltar är på Koreanska, Kinesiska och Rysska! Där vi sov på hotell. Det började regna den kvällen, så vi som hade tänkt gå runt och upptäcka staden fick helt enkelt gå tillbaka till hotellet och ha en myskväll inne framför kinesisk tv, haha. Vi fick iaf se lite. Och jag har då aldrig sett så många Ryssar på ett och samma ställe! Det va helt crazy, alla ryssarna va dessutom gamla och feta.. .__.’’

 

Dag två åkte vi till en punkt där Nordkorea, Ryssland och Kina gränsar varandra. Det va rätt coolt, mest för att det va coolt att se Nordkorea.

 

Sen va det tillbaka till Yanji som gällde. Dock hade vi ett stopp på vägen där vi åt lunch, det va på kinesiska landsbygden. De flesta tyckte maten va äcklig att det va smutsigt överallt och så. Själv tyckte jag det inte va nått fel på maten, en del rätter föll inte mig i smaken, men men, det fanns så man blev mätt och jag tyckte det va jättefint där! Så tyst och traditionellt! Antar att om det va första gången i Kina, och vissa är dessutom inte så intresserade i Kina, då kanske det va lite för mycket, men för mig va det trevligt och intressant! Tror lärarna och ägarna av den restaurangen uppskattade mig, eftersom jag inte va anti allt där, haha.

 

När vi kom tillbaka till Yanji fick vi tid att gå runt och kolla själv i stan. Då tog vi oss friheten att äta 冷面 [leng mian] en matärtt som Yanbian är känd för. Det är kalla nudlar som har en speciell sås. Riktigt gott! Dessutom va det mycket godare än i Changchun..! Sen efter det gick vi runt och kollade lite, köpte lite Koreanskt godis och så. Efter det blev det middag med skolan för att sen ta oss till tågstationen för att åka hem.

 

På tågstationen träffade vi Min, en Sydkoreansk kompis vi har i Changchun. Hon hade också åkt runt och rest i Yanbian under helgen. Hon hade dessutom lyckats träffa en kille som jobbar i Nordkorea då och då, fått ett paket nudlar, producerade i Nordkorea och läst en tidning som smugglats ut från Nordkorea, tydligen inte världens trevligaste upplevelse att läsa den tidningen, mycket hat och VÄLDIGT hårda ord mot Amerikaner och Sydkoreaner. Och tydligen så svälter dom i Nordkorea igen… … … Det hade hon fått reda på från killen som sett det med egna ögon.

 

Hur som helst. Vi kom tillbaka till skolan på måndag morgon vid 7. Då blev det till att duscha och plocka ihop sina saker för att sen ta sig till måndagens lektioner. Blev gym och plugg efter det. Dessutom fira Perrys födelsedag med en lunch. Försökte hålla mig upptagen hela dagen för att sen gå och lägga mig 20.30 eftersom jag va SÅ trött, haha.

 

Nu funkar även internet (slutade funka i några dagar förut) och jag hade tid att skriva det här. :) Skriver mer senare någon gång..! 拜拜  [bai bai]


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0