26/7

Händelserik dag idag, he he.

Det började bra. Vi åkte på kinesisk matlagnings kurs, fick se marknaden, med bland annat katt och hundkött och även levande katter och hundar som skulle bli mat, det får man tycka vad man vill om, men annorlunda är det!

På kursen lagade vi till söt surt fläskkött, dumplings och stekta sichuan bönor. Jättegott! Speciellt bönorna! Fick recepten på dom, så det kan man juh göra om hemma sen också, najs.

Sen bar det av till hotellet igen, för en kort vila innan vi körde iväg till flygplatsen. Där checkade mamma och pappa först in, eftersom dom skulle till Shanghai och sen några timmar senare checkade vi in. Allt bra så långt. Gick igenom securityn, hon glömde först att ge mig stämplar (som dom alltid ger i Kina) på bordingkortet, men det blev fixat rätt snabbt.

Sen satte vi oss ner för att vänta på flyget, i vanlig ordning. Det kom upp en skylt att planet va försenat. Vi oroade oss inte särskilt, för det va juh en halvtimme innan flyget skulle lyfta på sin vanliga tid! MEN sen visade det sig att flyget va inställt (vilket man INTE fick veta genom skyltarna utan genom rykten från Kineser jag hörde prata + att jag sen själv gick fram och frågade.) Det var juh… mindre kul om man säger så.

Men i allt detta kaos fick vi hjälp med hur vi skulle göra av en trevlig tant. Hon sa att vi skulle gå ner och ta ut vårt bagage och sen gå och ändra biljetten på andra våningen. Vi fick rätt snabbt tillbaka bagaget och sen gick vi med snabba steg (eftersom vi visste att alla snart skulle göra samma sak som oss, när dom kommit på det hela) mot Air Chinas disk. Där va det en kö på runt 4-5 pers. Vi fick ändå stå och vänta i runt en timme eller så, eftersom det va en stackars tjej där och ALLA kom med olika uppdrag åt henne. Efter ett tag fick vi nog, en kille försökte tränga sig med anledningen att han ”hade en fråga”, då började Hannah snacka med honom på engelska. Sa att han skulle ställa sig i kön, och när han fortsatte säga att han hade en fråga (vilket troligen va det enda han kunde säga på engelska typ..) sa vi att vi alla andra också hade frågor och att han skulle ställa sig i kön. Efter det blev det då en ordentlig kö och tjejen i disken va jättetrevlig när det väl va vår tur. Vi fick snabbt nya biljetter till imorgon klockan 11.25 och sen fick vi även en lapp för att vi skulle kunna få gratis boende.

Där började nästa problem. Vi blev visade till en buss för gratis boende och satte oss på den för att vänta. Vänta gjorde vi också, och vi såg alla andra bussar åka iväg före oss, bussar som var tomma när vi kom.. Då började jag ifrågasätta varför vår buss inte åkte, dom sa att den skulle åka när den va full, ändå satte som folk på tomma bussar och inte på vår (folk = grupper med typ 2-3 pers som helt klart hade fått plats på vår buss!). Sen helt plötsligt skulle vi byta buss… Då fick vi nog, vi hade ändå tänkt gå av bussen om den inte hade kört iväg snart. Och DÅ blev det fart på gubbarna och tanterna av någon anledning. När vi sa att vi inte ville åka på bussen, för det va ingen idé, eftersom vi ändå skulle flyga om 12 timmar. Vi kunde lika gärna sova på flygplatsen. Heeeeeelt plötsligt fanns det ett hotell 10 minuter från flygplatsen och så fanns den en kille som kunde köra oss. Oj då. Det där hotellet som inte fanns förut uppstod helt plötsligt..! (dom hade nämligen sagt att det inte fanns något hotell i närheten, det va därför vi skulle behöva ta bussen till närmaste hotell… … …)

Det tog 1 minut att köra till hotellet och vi blev incheckade. Nu har vi duschat och ska gå och sova ett tag innan vi ska upp och försöka igen. Hoppas på att nästa plan faktiskt landar här och kan lyfta. Håll tummarna för oss nu~~~~!!

Ringde även hostelet i Beijing, där va det samma kille som jobbade där när vi bodde där i början av resan som svarade. Han blev lite förvånad och sen sa han glatt ”see you tomorrow then!”, haha, så små saker som kan göra en så glad i situationer som denna. :)